‘Ik ben bij grote projecten van het prille begin tot en met de oplevering betrokken.’

'Een technisch manager is net als een giraf'

Interview 28 april 2022

Leobert van der Wielen werkt al een lange tijd als technisch manager voor Rijkswaterstaat. Hij was in 2016 betrokken bij de bouw van de eerste installaties om sluizen op afstand te bedienen en levert dit jaar met zijn team 2 gerenoveerde draaibruggen op.

Dat alles vanuit een technisch hart: 'Ik ben altijd bezig met: kan het simpeler, sneller, beter, anders. Zo ben ik. Waar mogelijk breng ik een stukje innovatie in.'

De persoon Leobert

Leobert (54) is opgeleid in industriële automatisering en werkt al meer dan 10 jaar voor Rijkswaterstaat. Hij werkt voornamelijk in renovatieprojecten aan onder andere bruggen, sluizen en tunnels. Hiervoor werkte hij 15 jaar in de automatisering op diverse terreinen: van scheepvaart tot pizzabakkerijen. Leobert woont al 25 jaar in een natuurgebied nabij Bergen op Zoom, samen met zijn vriendin. Hij is een natuurmens en doet fanatiek aan duursport, zoals schaatsen en mountainbiken.

Net als een giraf

De werkzaamheden van Leobert zijn heel divers, op het raakvlak van omgevingsmanagement en techniek. 'Ik ben als een giraf', zo vat hij het zelf samen. 'De giraf staat met de poten in de klei. Ik ben ook aanwezig op een projectlocatie en bemoei me met de uitvoering en het testen. Maar net als een giraf steek ik ook mijn nek uit: ik ben innovatief bezig, maar houd tegelijkertijd het overzicht als technisch manager.'

Even een belletje

Voor het renoveren van 2 draaibruggen in Terneuzen werkt Leobert sinds 2018 intensief samen met grote partijen zoals ProRail, omdat er over de bruggen ook een treinspoor loopt. 'Een hoop komt neer op het opbouwen van een vertrouwensband', legt hij uit. 'Dat zien we nu ook terug in de eindfase van dit project. We weten elkaar makkelijk te vinden. Is er een probleem? Even een belletje en we lossen het zo op. Dat werkt ontzettend prettig!'

'Een hoop komt neer op het opbouwen van een vertrouwensband'

Stempel drukken

Technisch is Leobert verantwoordelijk voor alles wat de aannemers maken: voldoet het project wel aan alle eisen, kaders en richtlijnen? 'Natuurlijk doen we het met zijn allen en ben ik trots op het teamwerk, maar toch ben ik eindverantwoordelijk. Het geeft mij voldoening om zo een stempel te drukken op een project.'

Voor de draaibruggen schreef Leobert ook de technische contracten. Alle contractspecificaties ziet hij nu terugkomen in de uiteindelijke bediening van de bruggen. 'Het is niet maar een klein onderdeel waar ik aan werk, zoals het ontwerp of de uitvoering. Ik ben bij grote projecten van het prille begin tot en met de oplevering betrokken. Dat is ook de reden waarom ik heb gekozen voor werken voor Rijkswaterstaat. Ik doorloop hier altijd het gehele proces.'

We zoeken techniekprofessionals
Wil jij als technisch expert of specialist ook bijdragen aan een leefbaar, veilig en bereikbaar Nederland?
Bekijk onze techniekvacatures

Team van experts

Leobert staat er niet alleen voor, hij heeft een compleet team om zich heen. Zo kan hij ingenieursdiensten inhuren om berekeningen te laten toetsen, maar heeft hij ook zijn eigen technisch adviseurs als onafhankelijke toetsers. Bijvoorbeeld op het gebied van machineveiligheid, installaties en bedieningen.

'Zo heb ik dus mijn eigen team van experts, maar ook experts vanuit de aannemer die mij helpen met het proces van ontwerp tot realisatie', licht Leobert toe. 'Het is belangrijk om een goed team te hebben en dat te kunnen behouden. Als technisch manager moet je daarom ook goed zijn in de omgang met mensen en op een prettige manier leiding kunnen geven.'

Brug Sluiskil, waar Leobert aan werkt, vanaf het water

Vrijheid

Leobert heeft in de loop van de jaren heel veel ervaring opgedaan. Wat staat hem de komende jaren nog te wachten? 'Ik wil alleen nog grote projecten doen die ik leuk en uitdagend vind. Projecten die een groot verschil maken voor de veiligheid en bereikbaarheid van Nederland', vertelt hij enthousiast. 'Rijkswaterstaat biedt zulke projecten en er is werk genoeg. Er zijn nog zoveel bruggen en sluizen uit de jaren 60 en 70 die de komende jaren gerenoveerd moeten worden. Ik kan me hier altijd vermaken.'

Interesse in nautische functies?

Derrek Kronenberg (Techniek)

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?

Bekijk ons liveblog